Popular Posts

> Konspirasi Panas Duit Syiling Siri Ke-3 Malaysia?

HOlla Peeps,



SILA BACA SAMPAI HABIS UNTUK ELAK LOST DARI TREK SEBENAR~
SATU KONSPIRASI ATAU KEBETULAN?  




Rasanya ramai yang dah sedar dan tahu tentang Duit Syiling Malaysia Siri Ketiga yang akan diedarkan awal tahun hadapan (berita lanjut di sini) mengantikan syiling yang kita telah gunakan sekarang (lebih kurang 20 tahun dengan design yang sama) Dikatakan keunikkan yang mencorak budaya dan warisan negara menjadi sumber inspirasi dalam reka bentuk duit syiling Malaysia siri ketiga ini. Dengan tema 'Keunikan Malaysia', reka bentuk baharu duit syiling ini memaparkan motif-motif seni kraftangan tradisional dan keindahan flora dan fauna negara. Duit syiling ini menyerlahkan identiti kebangsaan Malaysia yang kaya dan pelbagai dengan begitu indah sekali.





SUMBER BNM
  • Sekarang, kita fokus kepada ciri-ciri syiling 10 sen sahaja (untuk maklumat dan ciri-ciri syiling lain di sini)





10 sen
Motif Orang Asli
Orang Asli di Malaysia cukup terkenal dengan kemahiran seni anyaman daun-daun dan tumbuhan setempat untuk dijadikan perhiasan seperti hiasan kepala, selempang dan skirt yang dipakai di upacara dan majlis tradisional. Setiap kaum memiliki corak anyaman tersendiri yang lazimnya diilhamkan daripada sistem kepercayaan dan persekitaran mereka. Duit syiling 10 sen baharu mengabadikan seni warisan ini dalam bentuk corak anyaman unik suku kaum Mah Meri di Semenanjung Malaysia.

  • Ok, clear dengan penerangan yang diberikan? Jom berkenalan dengan Puak Mah Meri pulak :






Kenal puak Mah Meri? (sumber)

Mah Meri adalah suku orang asli yang tinggal di Semenanjung Malaysia di kawasan Pulau Carey.Mah Meri bermaksud "Orang Hutan", dan puak ini dikenali sebagai "Orang Laut" kerana diorng tinggal di tepi laut dan menjadi nelayan.. Tapi menjadi nelayan bukan seni mereka, kerana kehebatan mereka adalah pada seni ukiran, ukiran mereka berbentuk dewa-dewi, manusia, alam flora fauna. Dan percya atau tidak patung-patung rekaan diorang mendapat pengiktirafan UNESCO
  • Clear dengan pengenalan ke kaum Mah Meri? (Klik mana-mana link untuk maklumat lajut)





(sumber google)




 Sumber ilham yang diabadikan dalam ciri-ciri dan reka bentuk syiling 10 sen (sumber)


Ready untuk CLIMAX??? 

Ini bukan kisah mengenai kedatangan Dajjal di Malaysia, dan sudah pasti ramai yang sedar dan dah tengok video The Arrival dan sebagainya yang berkaitan ngan konspirasi Dajjal.. Tapi ini mungkin menjadi satu konspirasi panas dalam Malaysia yang mana kita diami sekarang..




sumber
Menjadi persoalan di dalam minda semua rakyat Malaysia yang baru perasan akan tanda bendera Israel (termasuk aku yang baru perasan petang tadi) pada Duit Syiling Siri Ke-3 dan ini dikonsider ISU SENSITIVE pada rakyat Malaysia yang beragama Islam!!! 
Kenapa ada ciri-ciri bendera ISRAEL?
Ok, JIKA di SENGET kan sedikit memang betul ada lambang bendera Israel (Berkonsepkan Bintang Daud / Star of David, memang melambangkan Israel),
Bagi orang seni, kebebasan berseni sudah hilang jika isu bendera di persoalkn sebegitu rupa bukan? (Rujuk balik seni orang asli Mah Meri)
Tapi walaupun itu adalah seni, agama come 1st right??? Kita semua perlu setuju dan hormat yang agama (Agama Islam terutamaya) adalah priority dalam diri kita..
 

Ada juga satu komen panas mengenai entry dari noktahhitam berbunyi :
"praise yahweh
as a malaysian jew i love this new design. i have long waited for the Boatech and Yim.Bukkar to show their influence in malaysia
many of us work in malaysia and none of you know we control how malaysia work
long live the torah
and day now the cleansing power of elohim will rid malaysia of the fallacies of mohammed the liar
bret el yim.. yahweh bir neil
hail israel. we are the chosen people"
Menunjukkan si pengomen merupakan Jews yang tinggal dalam Malaysia (Yang aku tahu orng Israel memang tak dibenarkan masuk Malaysia, melainkan kes Benayoun pemain Chelsea dulu, Tapi bagaimana kes Jews???) dan menjadi antara tunggang kuat dalam perkembangan ekonomi kita (Mengawal kita).. Dia juga menyatakan Muhammad seorang penipu!!! dan Mereka adalah umat yang terpilih.. (Tolong jangan sentuh isu POLITIK)




Ada beberapa pendapat aku tentang isu ini :
  • Mungkin design itu tidak disengajakan (daya imaginasi yang tinggi barangkali) kerana dah diterangkan kat atas yang ia (ciri-ciri syiling 10 sen Siri Ke Tiga Malaysia) adalah sumber ispirasi dari hasil seni orang asli.

  • Kalau betul disengajakan, apa kata korang jangan terima langsung syiling tu? Kalau orang bagi, mintak 5 sen dua keping, boleh? 

  • Mungkin juga satu konspirasi Israel dalam negara kita, jadi tak heran la sebab banyak je barangan diorang kita dah guna hari-hari. 

  • Dah banyak sangat konspirasi mengenai ini dalam negara kita, lebih baik tutup mulut atau sebarkan? Kalau kita sebarkan, ada orang ikut tak apa yang kita cakap kalau kita sendiri pun tak boleh lari dari apa yang kita jalani seharian (Terjerebak dengan konspirasi mereka secara tak sengaja seperti FACEBOOK?)?

  • Bila ditengok balik betul-betul pada syiling 10sen, ada sedikit senget pada angle bentuk seperti bendera Israel tu. Perhatikan bendera Israel pula, senget macam tu tak? Lurus je sisi dia (hasil zoom in aku)..Perhatikan balik pada gambar nenek dekat atas (Puak Mah Meri) betul-betul dekat dengan baju dia ada simbol (kraft daun berwarna kuning) sama dengan simbol pada syiling, bukan pada bendera Israel (terdapat perbezaan pada bucu dan bentuk kalau diteliti).. 


  • Apa kata kita tunggu maklum balas dari Bank Negara Malaysia sendiri berkenaan isu ini..




B
O
I
K
O
T



BOIKOT!!!
(tak pasti ini produk Israel, sumber google)




Dah menjadi barang kegunaan harian kita, nak harap anak tempatan invent sendiri, bila???Sebagai contoh KFC, fast food kegemaran majoriti rakyat Malaysia, terutama sekali yang bekeluarga.. Aku sebagai salah seorang fans Arsenal pun terkejut bila nampak badge Arsenal ada dalam gambar ni (Padahal dalam Arsenal ramai player beragama Islam)..
Pakai dengan niat yang baik, iaitu untuk keperluan.. 
Mungkin betul ia menyalurkan kepada Israel, mungkin tidak... :)


-zuan-
p.s :  total credit kepada semua link yang aku nyatakan.. Jika tiada harap maaf, dan mungkin secara tak sengaja sama dengan pihak lain.. Semua huraian aku berdasarkan sumber yang aku jumpa, thanks to google.. Tiada tokok tambah melainkan huraian dan pandangan aku sendiri
segala kritikkan dan pandangan tambahan diterima secara positive... Ini bukan satu bentuk fitnah terhadap BNM, just share information.. Dan pada aku Syiling 10 Sen Siri ke Tiga Malaysia tidak sama dengan bendera Israel sama sekali..

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Search This Blog

Followers

Blog Archive