Popular Posts

Betul tue......

Dan aku jugak menerima beberapa komenlah dari 2 entri itu...Dan ada jugak yg sms aku mendoakan utk aku....Terima kasih yg mendoakan utk aku dan aku sgt2 menghargainya.....Dalam byk2 komen tue,aku rasa ada satu komen tue yg aku nak kongsikan bersama kalian....Dtgnya dr kak Ieda.....
|

|

|

|

|

V


ieda said...

wanie ..
jaga pemakanan ya .. akak ada bertanya pada matren2 (senior nurse ) di kolej akak nie , penyakit nie memang peluang pulih sgt tipis menurut beliau/medical .. wanie kena bergantung dgn ubat kan .. so penyakit nie kita risau kalau menyerang ke jantung ..
wanie kena jaga pemakanan dan kurangkan makanan berlemak dlm erti kata yg lain berDIET .. ,
insyaallah dikk kalau kita usaha kita akan berjaya .. mgkin perubatan x membantu tapi berkat doa dan usaha allah sahaja yg tahu ... insyallah :)

February 18, 2011 9:02 AM

Terima kasih buat kak Ieda sbb sudi share ngn Wanie...Wanie hargai sgt2....Tentang penyakit RA tue,mmg Wanie dah diberitahu awal2 oleh doktor pakar dr Klinik Reumotologi ttg penyakit ini....Dan mereka juga ada terangkan kesan dari penyakit ini dan sampai sekarang ini tiada ubat yg boleh pulihkan penyakit ini,cuma bergantung kepada beberapa jenis ubat....Ada dua jenis ubat tue :
  • Methotrexate (kena mkn seminggu sekali)(seumur hidup)
  • Prednisolone (sehari sekali sebiji)
Dua jenis ubat nie mmg bagus utk penyakit seperti Wanie....Yg ubat Methotrexate tue,mmg kena mkn ikut waktu,kalau lewat sejam,akn berlakulah sakit yg dtg secara tiba2...Ada sekali tue,Wanie lewat 2 jam utk mkn,sudahnya secara tiba2 sendi2 wanie jadi panas & bdn jadi lemah,sudahnya dibawa ke hospital & doktor beritahu yg mmg x bole lewat mkn ubat tue....Sejak dari itu,wanie akn mkn ubat ikut masa.....

Yang membimbangkan aku sekarang adalah tekanan darah aku semakin tinggi....Kalau ikut umur mcm aku nie tekanan darah normal adalah 120/80,tapi aku punya tekanan darah paling rendah 144/110,setiap kali aku buat medical check up,mesti x trun....Risau okeh....Korang ada petua x mcm mana nak turunkannya....

Apapun terima kasih kerana sudi share ngn aku...Aku sgt2 menghargainya....

~HIDUP KENA HAPPY,JANGAN DISELUBUNGI DGN KESEDIHAN,ORG NAK BUAT APA KAT KITA,ANGGAP SAJA ITU MASALAH KECIL....ORG NAK CKP APA,LANTAKLAH...~


No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Search This Blog

Followers

Blog Archive