Popular Posts

> LATAR BELAKANG ARTIKEL HITAM ATAU PUTIH PALING BEST?? | SEGMEN

HOlla Peeps,

Sedang aku berjalan-jalan di alam maya aku terjumpa dengan satu segment. Aku agak tertarik dengan segment dari blogger sempoi wancikgumuzik mengenai LATAR BELAKANG ARTIKEL HITAM ATAU PUTIH.. Sebab apa, sebab ia suatu bentuk perbincangan dimana kita bebas membalas atau menghuraikan apa pendapat kita mengenai topik yang dibincangkn.. So boleh kata brainstorming dalam blogging..

segment creator wancikgumuzik

The keywords are "LATAR BELAKANG ARTIKEL HITAM ATAU PUTIH" dan aku menggunakan warna hitam.. kenapa? Sukati aku la!! Nak gaduh?? #LOL!!! Ok kidding ;D
Pada pendapat aku, hitam bertextkan putih memudahkan pembaca fokus dengan reading artikel disebabkan kontra pada warna itu.. Aku pernah membuat experiment pada beberapa presentation ketika di U, dan menggunakan latar belakang hitam bertulisan putih pada artikel di slide powerpoint, ternyata memudahkn pembaca aku fokus dan menghayati setiap text pada artikel yang aku cuba sampaikan, dan juga mendapat pujian daripada lecturer aku kerana memudahkn dia untuk membaca text yang aku sediakan.. Aku ada juga membuat latar belakang putih bertulisan hitam, tapi ramai seperti mengantuk dalam penyampaian yang aku berikan (ke aku nye speech tu bosan? #LOL)..

Ok, salah satunya adalah, aku ada masaalah membaca pada keadaan gelap (suasana bilik gelap bercahayakan screen laptop sahaja, boleh silau wo) jadi dengan background hitam ia mengurangkan silap pada mata, So atas sebab tu juga aku menggunakan latar belakang putih bertextkan putih pada artikel di blog aku.. Dalam situasi ni, aku ketepikan design pada blog, utamakan pada memudahkan pembaca fokus pada artikel yang ditulis.

So secara keseluruhannya, pada aku latar belakang berwarna hitam dan text berwarna putih pada artikel memudahkan pembacaan artikel di blog.. thanks to wancikgumuzik sebab bagi peluang brainstorm dalam segment ni.. huhu

-zuan-
p.s : apa pendapat korang? tapi tak dinafikan yang latar belakang putih text hitam pada artikel adalah pilihan majoriti penulis dan pembaca.. macam mana pun aku perlukan feedback dari pembaca sebab diorang yang membaca, kalau mostly tak setuju ngan huraian aku, tak ada la reader kat blog aku.. :D

 

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Search This Blog

Followers

Blog Archive